Webbhotell service och support

Trygg drift, service och support

Oavsett om du har hemsida, e-handel eller bara en enkel landningssida behöver den ha ett webbhotell för att vara nåbar på internet. Valen är många och det är en djungel att sätta sig in i vad som ingår i månadskostnaden. Vi erbjuder alla våra kunder snabbt och säkert webbhotell med tjänster för en trygg digital tillvaro.

Tre alternativ när vi bygger din hemsida eller e-handel

1. Trygg Premium

Det givna valet som nästan alla våra kunder väljer för att få ett snabbt webbhotell och tillgänglig support samt rådgivning.

2. Trygg Start

Valet för dig som vill ha lägre månadskostnad och inte önskar vår hjälp eller support.

3. Eget webbhotell

Har du redan ett webbhotell du är nöjd med och du klarar dig själv kan detta vara ditt val för din hemsida.

Frågor och svar om webbhotell, service och support

Med drift avses en plats på ett webbhotell för att hemsidan ska fungera och vara nåbar på internet.

Enkelt förklarat kan man säga att ett webbhotell är en dator (server) som är uppkopplad och nåbar via internet. Oftast brukar flera hemsidor dela utrymme på webbhotellet för att hålla nere kostnaden för varje kund.

Det är lätt att lockas av erbjudanden och låga priser men det man alltid ska fråga sig är vad man får för pengarna och om det håller hög nivå för företagshemsidor. Support och möjlighet att få hjälp är ofta något som brister hos de billigaste webbhotellen. Dessutom har de inte koll på just din hemsida eller möjlighet att fixa något som felar med hemsidan.

Vår server finns hos Glesys i Falkenberg och är en så kallad molnserver som vi kan uppgradera löpande med mer resurser när det behövs. Det är vår IT-partner WEDO-IT som sköter serverns hälsa, uppdateringar och resurser så att den alltid fungerar som den ska.

Nej det gör vi inte. På vår server finns bara våra kunder och de hålls isolerade från andra servrar och hemsidor. Vi har valt att ha det så här för att kunna ge en så säker plats för våra kunder som möjligt. 

Vi har tre olika backuper som rullar och lagras på helt olika ställen isolerade från varandra.

WordPress är världens mest använda plattform för hemsidor och den uppdateras kontinuerligt med nya funktioner och säkerhetsuppdateringar. Därför behöver man uppdatera WordPress när det kommer nya uppdateringar.

Vi utför detta åt våra kunder under kontrollerade former då det ibland får oanade effekter och hemsidan kan sluta att fungera efter uppdatering. Samma sak gäller plugins som också uppdateras med jämna mellanrum. Vi sköter allt detta åt de kunder som väljer vårt webbhotell.

Om man struntar i att uppdatera WordPress och plugins kan det innebära att kända säkerhetshål uttnyttjas och du får din hemsida hackad. Att återställa det kan bli en kostsam historia.

Men automatiska uppdateringar då?

Man kan låta både WordPress och plugins uppdatera sig själva. Baksidan med detta är att då kan de ta tid innan du kanske upptäcker att hemsidan slutat fungera eller ser konstig ut. Att åtgärda detta är inte så enkelt om man inte har djup kunskap i att hantera WordPress-hemsidor. Det kan också bli kostsamt att anlita en extern expert akut för att få upp hemsidan igen.

Av säkerhetsskäl tillåter vi inte automatiska uppdateringar av WordPress på vår server. Automatisk uppdatering kräver att hemsidans filsystem är öppet och hemsidan blir då enklare att hacka.

Allt innehåll i en hemsida lagras i en databas. När någon besöker en hemsida ska informationen läsas från databasen varje gång och det kan göra laddningen långsammare.

Ett cacheplugin ser till att läsningar från databasen inte behöver genomföras lika ofta och det snabbar upp laddningen avsevärt. Alla våra kunder som nyttjar vårt webbhotell får detta plugin installerat på sin hemsida.

När ett kontaktformulär ska skickas sker detta med en så kallad SMTP-server. Ju mer spam som skickas på nätet desto hårdare skruvar e-postleverantörerna åt skruvarna för att blockera spam.

Standardinställningen i WordPress är att servern skickar mailet och tyvärr saknar detta sätt säkerhetsinställningar som behövs för säker leverans. I värsta fall kommer e-posten inte fram alls.

Vi nyttjar en premium SMTP-tjänst för leverans av e-post från kontaktformulär, etc. Tjänsten följer alla de tekniska krav och gör att e-post säkert levereras till mottagaren.

I vår support ingår bland annat följande:

  • Vi svarar på frågor om hur du justerar innehåll i din hemsida.
  • Om något slutar fungera åtgärdar vi det kostnadsfritt förutsatt att vi är orsaken till felet.
  • Vi svarar på generella frågor som rör din hemsida.

Observera att det inte räknas som support att vi utför nya arbeten på hemsidan som exempelvis skriva nya texter, bygga nya sidor, installera nya plugins, etc.

I vår rådgivning ingår bland annat följande:

  • Generella förslag på val av digital marknadsföring.
  • Rådgivning hur du ska göra när säljare ringer och föreslår saker.
  • Generella förslag hur du kan synas bättre på Google.
  • Förslag på bra hosting för din e-post.
  • … och mycket annat.

Nej du måste själv säga upp avtalet skriftligt via e-post eller brev till oss. Annars fortsätter avtalet och faktureringen tills du säger upp det. Uppsägningstiden är tre månader på alla våra avtal och avtalstiden är alltid 12 månader åt gången. Vill du undvika ny avtalsperiod måste avtalet sägas upp minst tre månader innan avtalsperioden går ut.

Vi skickar alltid två påminnelser på obetalda fakturor. Om fakturan fortfarande inte är reglerad 30 dagar efter andra påminnelsen stängs tjänsten ner och filerna tas bort.

Webbyrå Varberg Hemsida Start WordPress

Hemsida Start

Webbyrå Varberg Hemsida Bas WordPress

Hemsida Bas

Webbyrå Varberg Hemsida Business WordPress

Hemsida Business

Webbyrå Varberg E-handel WordPress WooCommerce

E-handel