- Vad är lokal SEO?
I grund och botten handlar det om vilka man konkurrerar med på Google. Har du ett lokalt företag så är det lite lättare att konkurrera med dem på Google än med hela Sverige till exempel. Färre söker på SEO Varberg än på bara SEO. Så om ditt företag och marknad finns i Varberg ska innehållet på hemsidan och din sökmotoroptimering avspegla det. Då kommer du lyckas bättre med din SEO.
- Vad är on page SEO?
On page SEO är all den sökmotoroptimering man gör på själva hemsidan. Detta gäller främst relevant innehåll i form av texter, bilder, rubriker, meta title, meta descriptions, länkar, video, etc. Men det handlar också om det tekniska som url-strukturer och hastighet på hemsidan. Utan ett gediget arbete med on page SEO så är det näst intill omöjligt att lyckas med sin sökmotoroptimering. Vår sida är optimerad för SEO Varberg och därför har vi lagt vår kraft på just innehållet för denna sida.
- Kan ni hjälpa till med SEO?
Ja vi erbjuder alla våra kunder möjligheten att synas bättre på Google. Det finns flera olika nivåer på våra SEO-insatser och det styrs mycket av vilken ambition och budget du har. Det går att göra punktinsatser inom SEO men vill du lyckas riktigt bra är det ett löpande uppdrag med sökmotoroptimering som gäller.
I ett löpande uppdrag inom SEO tittar man på positioner på Google och genomför kontinuerliga förbättringar som stärker er position. Inom SEO finns det ingen quick fix utan det handlar om att ständigt genomföra justeringar och förbättringar.
- Vad är Meta Title och Meta Description?
Meta Title och Meta Description är rubriken och den korta informationstexten man ser i sökresultatet på Google, Bing och andra sökmotorer. När man sökmotoroptimerar ska Meta Title vara lik rubriken på hemsidan men inte exakt samma och samma gäller för Meta Description. Sökord och fraser ska vara med för att sökmotoroptimeringen ska fungera bra.
Man brukar rekommendera att Title är max 50-60 tecken och Description är max 160 tecken för att synas bra i alla enheter. Att skriva dessa texter är ett hantverk och för att få maximal effekt bör man ta hjälp av ett proffs på sökmotoroptimering.
- Vad är SEO?
Ett vanligare ord för detta är sökmotoroptimering. SEO står för Search Engine Optimization och innebär att man optimerar en hemsida på olika sätt för att hamna så långt upp som möjligt i sökmotorerna kopplat till specifika ord och fraser. Det viktigaste att komma ihåg är att inget företag kan lova att man ska hamna högst upp på t ex Google.
Google har en sökspindel som indexerar upp alla sidor den kan hitta på internet. Den rankar också varje sidas relevans och kvalitet utifrån en hemlig algoritm. Det sökmotorspecialister gör är att lista ut vad som ger bäst ranking och sen applicera det på innehållet i sajten.
Lite förenklat kan man säga att man tittar på följande:
- Textinnehåll - rubriker och brödtext där sökorden ska vara med lagom många gånger
- Teknisk SEO - hemsidan ska följa Googles rekommendationer vad gäller uppbyggnad
- Bilder - Bildfiler ska ha relevanta namn och även ALT-text som beskriver bilden
- Meta Title och Description - Den information som syns på Googles sökresultat
- Länkar internt på hemsidan men också vilka som länkar till dig
En del byråer sysslar med metoder som Google inte tycker om och det kan resultera i svartlistning och då syns du inte alls i sökresultatet. Så se alltid till att anlita en seriös byrå som kan sätta upp en SEO-strategi och sen genomföra de förändringar som behövs för att lyckas på Google. A och O kommer alltid vara bra innehåll på hemsidan som skapar engagerade besökare som stannar kvar.