Vi får ofta frågan varför en logotyp kostar som den gör och varför priserna kan variera så mycket. Det kan enklast förklaras med att det beror på arbetet man lägger ner för att ta fram logotypen och hur leveransen ser ut i form av format och färgskalor.
Att ta fram en bra logotyp kräver både kunskap och känsla för design, typografi och varumärke. I dess enklaste form är logotypen företagsnamnet med valt typsnitt i en färg och det behöver inte kosta så mycket.
Det som påverkar kostnaden kan vara:
- Hur många förslag du vill se innan du bestämmer dig
- Hur många korrektur du vill kunna göra på förslagen
- En unikt framtagen symbol som hör ihop med företagsnamnet
- Leverans i flera filformat för olika användningsområden
- Logotypen i olika dispositioner som liggande och stående format
- En färgskala för olika papperstyper för ett genomgående konsekvent utseende
En logotyp ska kunna ha ett långt liv och vara lätt för presumtiva kunder att känna igen. När de ser din logotyp ska de direkt veta vilket företaget är. Har du även gjort varumärkesjobbet rätt kommer de ha positiva associationer till din logga och vara mer inställda på att handla av dig.
Det kan vara lockande att skaffa logotypen så billigt som möjligt men då är också risken att den snart får bytas ut. Vi tar fram logotyp från 4 900 kr exkl. moms och då får du garanterat en bra logotyp som du kan känna dig stolt över och leva länge med.