Samlingsbregrepp för sajter där man interagerar socialt på olika saker. Några av de mest kända är Facebook, Instagram, Snapchat, Pinterest, Youtube m fl. Sociala medier har blivit mer och mer viktiga i företags digitala marknadsföring. Beroende på strategi och målgrupp väljer man en eller flera av dessa kanaler för att pusha ut sina budskap till de man vill nå.
Innan annan man börjar marknadsföra sig i sociala medier är det viktigt att sätta upp en strategi för hur det ska användas och vad målet är. Utan strategi är det enkelt att man är överallt utan att åstadkomma någonting och det blir både kostsamt och resultatlöst.
Tänk igenom följande INNAN du börjar:
- Vem vill du nå och var finns målgruppen?
- Hur ofta ska du synas i de olika kanalerna?
- Kan du på egen hand skriva kvalitativa och/eller säljande inlägg?
- Kan du på egen hand redigera snygga bilder?
- Vilken budget har du till kampanjer i sociala medier?
Vårt råd är alltid att ta hjälp av proffs för att välja rätt sociala medier till din marknadsföring. Hör av dig till oss innan du börjar så hjälper vi dig utefter din ambition och budget.