Ett vanligare ord för detta är sökmotoroptimering. SEO står för Search Engine Optimization och innebär att man optimerar en hemsida på olika sätt för att hamna så långt upp som möjligt i sökmotorerna kopplat till specifika ord och fraser. Det viktigaste att komma ihåg är att inget företag kan lova att man ska hamna högst upp på t ex Google.
Google har en sökspindel som indexerar upp alla sidor den kan hitta på internet. Den rankar också varje sidas relevans och kvalitet utifrån en hemlig algoritm. Det sökmotorspecialister gör är att lista ut vad som ger bäst ranking och sen applicera det på innehållet i sajten.
Lite förenklat kan man säga att man tittar på följande:
- Textinnehåll – rubriker och brödtext där sökorden ska vara med lagom många gånger
- Teknisk SEO – hemsidan ska följa Googles rekommendationer vad gäller uppbyggnad
- Bilder – Bildfiler ska ha relevanta namn och även ALT-text som beskriver bilden
- Meta Title och Description – Den information som syns på Googles sökresultat
- Länkar internt på hemsidan men också vilka som länkar till dig
En del byråer sysslar med metoder som Google inte tycker om och det kan resultera i svartlistning och då syns du inte alls i sökresultatet. Så se alltid till att anlita en seriös byrå som kan sätta upp en SEO-strategi och sen genomföra de förändringar som behövs för att lyckas på Google. A och O kommer alltid vara bra innehåll på hemsidan som skapar engagerade besökare som stannar kvar.