Vi har alla varit där. När något ska köpas in vill vi ha det bästa till lägst pris och det är en affärsmässig självklarhet. Dock finns det en del fällor med det tänket. I de fall vi ska köpa något vi inte kan så mycket om, eller där det är svårt att jämföra leverantörer, är det väldigt lätt att fastna vid prislappen.
Precis detta drabbar många när deras företag ska köpa ny hemsida och kanske också välja en ny webbyrå. Vår bransch är en djungel och det är mängder med tekniska ord och förkortningar som snurrar runt när ny hemsida ska produceras. Nedan går vi igenom de vanligaste fallgroparna så du kan undvika att göra större misstag.
Kommer webbyrån finnas kvar?
I webbrasnchen är konkurrensen stenhård och många byråer kommer och går. Så vem tar då ansvar för din hemsida om webbyrån försvinner? Flertalet gånger har vi fått telefonsamtal från företagare som är i panik då webbyrån som byggde hemsidan inte längre finns kvar.
Tips: Kolla upp hur länge webbyrån funnits.
Låg kvalitet på det som levereras
Det mesta brukar vara billigt av en anledning och man får vad man betalar för. Känns det bekant? Precis så är det med hemsidor också. Webbyråer säljer inga fysiska varor och tjänar pengar på sin tid. Om en hemsida kostar väldigt lite så innebär det oftast att webbyrån inte lägger så mycket tid på att göra ett bra arbete. En bra hemsida består av så mycket mer än bara den tekniska produktionen.
Tips: Kolla på referenser och vad man får för pengarna
Bristfällig support
När din nya hemsida väl är lanserad är det skönt att kunna ringa och ställa frågor till som byggt hemsidan. Köper man en billig hemsida brukar det innebära att man får betala för varje telefonsamtal eller vänta på svar. Om man ens får svar. Vi anser att man ska kunna känna sig trygg med sin nya hemsida och kunna få svar på de frågor man har.
Tips: Titta noga på vad som ingår och om supporten kostar pengar.
Dålig tillgänglighet
Ibland kan det inträffa att man behöver få hjälp med att ändra något ganska snabbt. En bra webbyrå kan hjälpa dig relativt snabbt och prioritera dig som kund. Om hemsidan slutar funka är det skönt att veta att din byrå så snabbt som möjligt kan avhjälpa felet.
Tips: Fråga webbyrån hur snabbt de svarar och avhjälper problem
Låg säkerhet
Varje hemsida riskerar att bli hackad. Det vanligaste är då att kod läggs in som gör att man skickas vidare till en helt annan hemsida. Detta kan vara skadligt för ditt företags varumärke och göra att du tappar affärer. En kompetent webbyrå installerar alltid skydd mot intrång och skadlig kod. Köper du en billig hemsida är detta något som ofta sparas in på. Om det även är så att webbyrån inte finns kvar är du helt utelämnad att lösa det själv.
Tips: Fråga din webbyrå vilken säkerhet du får för pengarna.
Bristfällig backup
När det värsta händer är det av yttersta vikt att ha bra backuprutiner på plats så att hemsidan kan återställas så snabbt som möjligt. När man köper en billig hemsida är det inte säkert att det finns någon backup över huvud taget. Vi på André med Vänner har tre olika backuper som hanteras av tre olika företag.
Tips: Fråga om backup tas regelbundet och hur snabbt det kan rullas tillbaka.
Slutsats
En bra hemsida består av mycket arbete och det mesta ligger utanför den tekniska produktionen. Vill du ha kvalitet och en hemsida som gynnar dina affärer behöver du avsätta en rimlig budget. Riskerna som en billig hemsida brukar medföra är inte värda att ta. I slutändan brukar det bli dyrare än om du gick till en seriös och kompetens webbyrå från början. Kom ihåg, man får vad man betalar för.
Behöver du hjälp med ny hemsida?
Kontakta oss så berättar vi mer hur du lyckas på webben.