Den digitala världen är i ständig utveckling och det kan vara svårt att hänga med. Vi på André med Vänner har analyserat vad som trendar och kommer starkt i höst serverat i ett lättsmält format.
UX-design för en lyckad kundresa
Även om UX-design har varit i ropet ett tag kommer det ännu mer fokus på det under hösten. När de flesta blivit relativt vassa på webben blir nästa naturliga steg att trimma kundupplevelsen och resan från A till Ö. Alla jagar konkurrensfördelar och det är genom optimering av vägen från intresse till köp du kan vinna fördelar.
UX-design är just design av själva upplevelsen av ditt företag både digitalt och i den fysiska världen. Det ska kännas enkelt och tryggt att handla av ditt företag och där finns det alltid saker att förbättra i takt med att konkurrensen ökar.
Mätbara mål för ROI
Många företag jagar exponeringar och likes i tron om att det ska generera nya intäkter. Men jagar man kronor och ören på samma sätt eller är den digitala marknadsföringen en enda stor experimentverkstad?
För att landa rätt behövs det precis samma analys och förarbete som alltid när man ska rikta sina marknadsföringspengar. Vilka mål har vi med marknadsföringen och kommer vi få tillbaka investeringen i den digitala marknadsföringen? Det är avgörande frågor att ställa sig för att lyckas.
Allt viktigare att mäta effekten
Till hösten kommer mer och mer fokus att ligga på just ROI – Return Of Investment. Det duger inte att bara kunna presentera trafiksiffror eller likes i sociala medier. Man måste kunna visa på att investeringen lönar sig och genererar nya intäkter. För att lyckas med detta behövs tydliga mätbara mål.
Det kan tyckas självklart men allt för många missar just denna biten och får inte tillbaka sin investering. Varken nu eller på sikt.
Digital marknadsföring
Mer och mer pengar läggs på digital marknadsföring hos de flesta företag som vill nå sina kunder. Senaste tidens trend är att korta videoklipp är det som ökat mest och det som funkar bäst om man vill nå en yngre målgrupp. Dessutom ökar inköpen hos de man följer i sociala medier samt social shopping. Så det är en god idé att integrera kreativa sätt att integrera sociala medier i sin e-handelsstrategi.
Krav på ökad personalisering
Personaliseringen ökar stadigt i det innehåll vi ser på nätet. Därför kommer det att behövas än mer personalisering i kommunikationen och marknadsföringen för att locka till engagemang hos kräsna konsumenter. Det innebär att marknadsföring behöver anpassas efter mottagarens personliga intressen, preferenser och beteenden för att väcka uppmärksamhet.
Content is king
Det kan inte upprepas tillräckligt många gånger men content is king. Har du inte relevant innehåll som håller hög kvalitet och läsbarhet så är du inte med i matchen. På sätt och vis är detta kanske inte en trend men för varje år som går ökar konkurrensen på nätet och innehållet blir viktigare och viktigare även för de mindre och lokala företagen.
Att anlita ett proffs på copytexter ger fler fördelar än att bara få ett välskrivet innehåll. Texterna blir SEO-anpassade utifrån de nyckelord du önskar och läsbarheten ökar mångfalt. Det krävs stor kunskap för att skriva bra copytexter till både hemsida och digital marknadsföring. Så vill du lyckas bättre på nätet är det en mycket god idé att anlita en riktigt copywriter som kan hantverket men också sökmotoroptimering.
Behöver du hjälp med att lyckas bättre på nätet? Boka ett kostnadsfritt möte med oss för att börja din resa.