Davids Radio och TV i Varberg har levererat hemelektronik till Varbergarna sedan 1954 och är ett välkänt varumärke hos lokalborna. Deras butik utmärker sig då man kan uppleva hemelektronik och Smarta Hem-lösningar i sin naturliga miljö. Förutom en jättefin butik kan du alltid räkna med personlig service och kunnig personal.
När vi först träffade medarbetarna på Davids blev det klart att den befintliga hemsidan inte var rätt utifrån verksamhet, mål och kommunikation. Webbutiken passade en specifik målgrupp men det saknades något för att möta de som vill ha personlig service men också bli tydligare med tjänster inom Smarta Hem och Företag.
Resultatet av mötena blev en ny digital strategi för Davids kommunikation och försäljning. Webbutiken skulle leva vidare under egen domän medan vi fick i uppdrag att skapa den nya kommunikationen för den fysiska butiken och verksamheten.
Efter våra möten med Davids och noggrann analys av deras affärs- och önskemål tog vi fram en ny modernare design för det som sen skulle bli nya davids.se. Mycket energi har lagts på UX-design för att leda potentiella kunder från olika målgrupper i rätt riktning.
Företagskunder har fått en tydligare avdelning för tjänster inom konferens, telefoni och ljud & bildlösningar. Smarta Hem, som är en viktig del av verksamheten, har också den fått en egen avdelning med information och referensprojekt.
Mycket av det som är unikt med Davids måste upplevas på plats i butiken. För att locka besökare utanför Varberg har man nu möjlighet att uppleva en del av den känslan i den nyproducerade videon som enkelt nås direkt på startsidan via ett knapptryck.
Tillsammans med de snygga bilderna från butik och referensprojekt, som fotats av Nolsa Creo, får besökaren av hemsidan en mycket bättre känsla för hur det är att besöka Davids i Varberg innan de lämnat sin bostad.
Slutresultatet blev en lyckad övergång från att bara ha varit en webbutik till att nu kunna erbjuda båda delarna till sina kunder. De delar Davids vill satsa på har fått extra stort utrymme och nya smidiga övergångar finns från hemsida till webbutik.
Både vi och Davids är mycket nöjda med resultatet som ger varumärket en ny kostym och gör det enklare för besökare att hitta det de söker. Detta är ett av våra större projekt så här är vad vi gjort för Davids i några kortare punkter:
En tid efter lanseringen har Davids valt att ta vår hjälp med den löpande kommunikationen på Instagram. Utifrån en tydlig strategi och plan tar vi fram instagraminlägg och stories varje vecka för att bygga upp kännedomen kring deras tjänster och produktnyheter. Nu kan butikschefen lägga mer tid i butiken och den dagliga verksamheten med vetskapen att kommunikationen rullar på friktionsfritt.
Nyfiken på Davids nya hemsida? Kika in på davids.se