Med detta menar man all kommunikation och marknadsföring som sker på internet och andra digitala plattformar. Den vanligaste digitala marknadsföringen sker på Google, Facebook, LinkedIn och i nyhetsbrev.
På Google sker den digitala marknadsföringen genom sökmotorsannonser där man optimerat varje annons och kampanj för specifika sökord eller sökfraser. Man betalar endast när någon klickar på en annons och det gör det till ett väldigt kostnadseffektivt alternativ.
Digital marknadsföring i sociala medier som Facebook består av antingen rena annonskampanjer eller inlägg. Inläggen är ett bra sätt att få en trogen publik som exponeras för dina budskap. Det kräver dock bra innehåll och en genomtänkt strategi.
Nyhetsbrev och e-post är fortfarande ett av de mest effektiva sätten när det gäller digital marknadsföring. Här kan du kombinera redaktionellt innehåll med rena produkterbjudanden på ett smakfullt sätt som gör att mottagaren vill läsa dina utskick. Vill du nå ut regelbundet är nyhetsbrev ett bra för att driva trafik till hemsidan och konvertera besökare till kunder.