Sommaren har bjudit på många sköna dagar med sol och bad och den ser ut att hänga kvar lite till. Vi på André med Vänner är tillbaka på kontoret och vi har fått upp farten med alla våra spännande projekt efter lite välförtjänt semesterledighet.
Som traditionen bjuder levererar vi vår digitala trendspaning så du får kolla på vad som är på gång i vår digitala värld.
Den snabbproducerade hemsidan duger inte längre
I takt med att besökarna blir bara mer och mer kräsna samt att konkurrensen ständigt ökar duger det inte med en snabbproducerad hemsida. Din hemsida är ditt företag på nätet och ska du bygga trovärdighet måste hemsidan hålla hög nivå.
Det betyder inte att man behöver ha en stor och avancerad hemsida med många flashiga funktioner. Snygg design efter din grafiska profil, genomtänkt seo-anpassat innehåll, proffsiga bilder och smart UX-design räcker långt utan att det behöver kosta skjortan för ditt företag.
Framstår du som trovärdig och professionell kommer också kunderna att minnas dig och troligtvis handla av dig. Och till sist, se det som en investering för ditt företag och den digitala kommunikationen.
Rörligt media engagerar mer
Rörligt media som video och animationer är i sig inget nytt och har blivit en stor del av vår mediakonsumtion. Dock ser vi att vi går mer och mer mot ett högre tempo i kortare videosnuttar. Tid är en råvara ingen kan köpa mer av och ska du få någons tid och uppmärksamhet gäller det att vara relevant och kortfattad.
Se till att det viktigaste kommer med och skippa upprepningar och de utdragna mellansegmenten för ett större engagemang. De sociala plattformarnas algoritmer blir bara smartare och smartare och det är ett stort engagemang som vinner i slutändan.
Google väljer själv i SEO-rankingen
Googles algoritmer utvecklas ständigt för att kunna avgöra relevansen hos de indexerade hemsidorna i förhållande till din sökfras. På samma sätt försöker webbyråerna hålla jämna steg för att kunna sökmotoroptimera hemsidorna och webbutikerna som produceras.
Det vi tydligt ser är att Google i högre utsträckning avgöra vad de vill visa i sökresultatet. Tidigare har man kunnat styra exakt vad som presenteras i sökresultatet men den tiden är nu förbi. Det gör att man behöver lägga ännu större vikt vid bra och relevant innehåll så att besökarna stannar och läser samt att det som syns på Google är attraherande för surfaren.
Social shopping
I takt med att de sociala plattformarna har utvecklat sina funktioner har social shopping vuxit stabilt och den trenden ser inte ut att avta. Med möjligheten att både marknadsföra sina produkter och låta kunden genomföra köp har kundresan förenklats avsevärt på alla sätt!
Liveshopping på Instagram har stuckit iväg rejält och med rätt strategi går det att nå en stor räckvidd med tidsbestämda events. Även om de flesta företag kör fysiska event nu när samhället öppnats upp kommer liveshopping att stanna då 9 av 10 handlar via nätet enligt statistik från Svenskarna och Internet.
Google Analytics fasar ut UA
Google har under lång tid använt sig av taggen Universal Analytics för att mäta besök och användarbeteende. Sedan en tid tillbaka har de släppt den nya mer avancerade och förbättrade mättaggen Google Analytics 4. Den nya taggen ger många nya möjligheter att mäta användarbeteende och andra typer av dataströmmar som kan matchas mot uppsatta mål.
Senast juli 2023 måste man ha bytt ut den gamla mättaggen UA mot den nya taggen GA4. Efter juli 2023 kommer UA inte längre samla in någon data till Google Analytics.
Behöver du hjälp med hemsida, e-handel, SEO eller digital marknadsföring?
Vi är en webbyrå i Varberg som hjälper sina kunder att nå framgång på nätet. Allt från små enkla hemsidor till större webbplatser och webbutiker där vi löser allt inom webbproduktion, innehåll, SEO och digital marknadsföring.
Kontakta oss för ett första förutsättningslöst möte på telefon 0340-801 05 eller e-post info@andremedvanner.se.